Tuesday, April 1, 2014

Burlesque Workshop

Viime viikonloppuna osallistuin Bettie Blackheartin vetämään burleskityöpajaan Kuopiossa. Apauttiarallaa 15 meitä osallistujia taisi olla, suurin osa burleskin saralla keltanokkia. Itsekin tuohon kastiin kuulun, vaikkakin jonkinlaista tietämystä olen ehtinyt itselleni jo kerryttää, sillä kiinnostukseni burleskiin heräsi jo yläasteella ja kahdet edelliset Helsinki Burlesque Festivalitkin olen käynyt ihmettelemässä. Tietämättömille voin kertoa, että Bettie Blackheart on eräänlainen avainhahmo suomalaisessa burleskiskenessä ja on suuresti hänen ansiotaan, että neo-burleski elää tätä nykyä maassamme niin vahvana.

Last weekend I attented  Bettie Blackheart's burlesque workshop in Kuopio. There were about 15 participants at the workshop. Most of us hadn't done burlesque before. I myself, however, knew quite a lot about burlesque already because I've been interested in the subject since when I was in secondary school. For those of you who don't know, Bettie is one of the keyfigures in Finnish neo-burlesque scene and thanks to her, the scene is alive and shining at the moment.


Yksi Bettien päähineistä, kirjoja ja muuta sälää pöydällä / Bettie's headpiece, books and random stuff on the table
 
Tasseleita! / Tassels!

Kurssi koostui niin burleskiskenen historian kartoittamisesta kuin myös toiminnallisista harjoituksista. Perjantai meni enemmänkin lavataiteenlajin historiaan tutustumisessa (joka itselle oli aika tuttua jo ennestäänkin). Melko kattavasti tästä kaikesta kerrotaan Liken kustantamassa Michelle Baldwinin kirjassa Burleskin paluu (Burlesque and the New Bump-n-Grind). Suosittelen kirjaa lämmöllä skenestä kiinnostuneille. Pohdimme myös burleskin estetiikkaa, suurimpia vaikuttajia ja kävimme läpi toimivan burleskinumeron elementtejä, kuten hyvää puvustusta, maskia, valaistusta, teemaa ja niin edelleen. Toiminnallista harjoitusta perjantaille olikin sitten – yllätys yllätys – tasseleiden pyöritys. Mikään pakkohan burleskikurssilla ei ole riisuutua, mutta kyllä vain meidän porukassa ihan joka ikinen ne tasselit itselleen liimasi ja lähti pyörittämään. Mitkä tasselit? Niin, tasseli on siis rinnan päälle liimattava eräänlainen koriste, joka peittää nännin ja sen päästä roikkuu jonkinlainen tupsu. Ne ovat yleensä ainoat asiat, jotka jäävät naisen yläruumiin peitoksi burleskinumeron päätteeksi. Tasselin keskeltä roikkuvaa tupsua pyöritetään erilaisilla ylävartalon liikkeillä. Tasselit ilman tupsuja kantavat nimeä pasties. Hirveän helppoa pyöritys ei aluksi ole, mutta sitäkin hauskempaa ja käy ihan kuntotreenistä.

At the workshop we were introduced to the history of burlesque but we also did some physical practice. Bettie showed us some of her costumes and she also spoke about the important elements of a burlesque performance from makeup to lightning. On the first day we also had a change to try tassel twirling. It wasn't obligatory to strip off clothes at the workshop but in the end everybody wanted to try it. It was fun, yet much harder than one would think.

 
Kokeilin Bettien päähinettä. Näytän haudasta nousseelta ruumiilta, koska takana oli monen päivän univelat. / One of the headpieces I tried on. I look so tired without makeup, I hadn't had enough sleep lately.

Lauantaina teimme enemmän toiminnallisia juttuja. Burleskissa vuorovaikutus yleisön kanssa on tärkeää ja katsekontakti luo aivan erilaisen jännitteen esiintyjän ja katsojan välille. Katsekontaktia siis harjoiteltiin, niin myös erilaisia tapoja liikkua lavalla (neutraali, söpö, seksikäs…). Opettelimme hallitsemaan eri osia kehostamme, vatkaamaan lantiota, takapuolta ja rintakehää eri aikaan. Ymmärsin miten laajasti yksinkertaisia liikkeitä voi varioida ja tehdä liikkeestä lavalla mielenkiintoista.

We practiced interaction with an audience and making an eye contact. Interaction with the audience is one of the most important elements in burlesque. Bettie also showed different ways to walk on a stage and taught us how to move our body - pumps, grinds etc. 

 
Bettien kanssa yhteiskuvailin Amarillossa. / Bettie and I in Amarillo.

Yksi hauskimmista harjoituksista oli kuitenkin satiinihansikkaiden riisuminen. Tässä päästään nyt ehkä siihen pisteeseen missä burleski syvimmin eroaa stripteasesta. Kun stripteasen tavoite on luoda mielenkiintoa naisen rintoihin ja alavartaloon, luodaan burleskissa jännite ja odotus minkä tahansa ruumiinosan paljastamiselle. Burleski on pohjimmiltaan illuusiota ja fantasioiden luomista, siinä hanskalla verhotusta kädestäkin voidaan tehdä jännittävä ja paljastumisesta odottamisen arvoinen hetki.

We also practiced how to strip off our satin gloves seductively. Since burlesque is about creating an illusion, a fantasy, the tension can be created around any bodypart, not just breasts and lady parts. It is the main reason why burlesque and striptease are not synonyms. Even a hand can be interesting in burlesque if you make it interesting.

Kurssiporukalla kävimme myös perjantai-iltana Kuopion Amarillossa, jossa järjestettiin Pirulliset bileet. Sattumoisin oli sille illalle tarjolla siis ehtaa liveburleskiakin. Pirullissa bileissä esiintyivät miekannielijä Lucky Hell ja burleskitaiteilija LouLou D’Vil. Illan Dj oli Jussi 69 (jolta sain muuten skumppaa, kun kävin osallistumassa tanssikilpailuun).

On Friday evening we went to Amarillo to watch a show called Pirulliset Bileet. The performers were a sword swallower Lucky Hell and a burlesque dancer LouLou D'vil. The Dj was Jussi 69.   


Lucky Hell (vasemmalla) ja LouLou D'vil esiintymässä / Lucky Hell (on the left) and LouLou D'vil performing
 
LouLou oli ihan supermukava tyyppi, kun kävin hänelle juttelemassa! / LouLou was such a sweet person to talk with!
 
Lucky Hell on uusi inspiraationi, aivan upea, rohkea ja räväkkä nainen. / This fierce and beautiful lady is my new idol.

No comments:

Post a Comment

:B